برج خنک کننده

  • ۰
  • ۰

قطعات برج خنک کن

برای اینکه یک مرجع تخصصی و کامل در مورد کولینگ تاور داشته باشید تصمیم گرفتیم در اینجا یکی از مهمترین صحبت ها در مورد کولینگ تاورها، یعنی اجزای اون مطلبی ارائه کنیم که خیلی جامع باشه، در انتها نیز به یک نوع دسته بندی دیگه این دستگاه اشاره کرده و توضیحاتی ارائه دهیم، پس خوشحال میشم که مطالبمون برای شما مفید واقع بشه.

لوازم یدکی برج خنک کننده

پنجره

اولین بخش از لوازم یدکی برج خنک کننده، لوور و یا پنجره های آن هستند.

لوور ورودی هوا و بخشی از برج خنک کن است که به عنوان یک بلوک جلوگیری کننده از پاشش آب به بیرون و همچنین سدی برای سر و صدا عمل می کند. آنها همچنین از نفوذ نور خورشید به برج خنک کننده نیز محافظت می کنند. همچنین می توانند جریان هوای برج خنک کننده را افزایش داده و در عین حال ظاهر دستگاه را حفظ کنند. اگر این پنجره به درستی نصب نشود، برج خنک کننده مدار باز به خوبی کار نخواهد کرد. در صورت نیاز به تعویض لوور، شرکت مهتاب گستر مدل های مختلفی را ارائه می کند که می توانند با هر برند و نوع برج متناسب باشند.

 

پکینگ

یکی از بخش‌های مهم برج همین پکینگ مدیا و یا بخش پرکننده است. به این بخش سطح مرطوب نیز گفته می شود. عملکرد اصلی آن در برج های خنک کننده تسریع سطح تماس قطرات آب با هوا است تا امکان تماس بهینه بین هوا و آب برای طولانی ترین مدت ممکن را فراهم کند. این قسمت همچنین باعث می شود که آب، ورقه های نازکی تولید کند که می تواند سطح آب زیادی را با هوا در تماس قرار دهد. این امر می تواند منجر به نرخ تبخیر بیشتر شود. دو نوع پکینگ را ما برای مشتریان خود ارائه می دهیم که عبارتند از اسپلش و فیلم. هر دوی آنها کارآمد، محافظت شده در برابر اشعه ماوراء بنفش و بادوام هستند. نصب آنها نیز به آسانی صورت می گیرد.

 

فن

انواع برج های خنک کننده مانند جریان مخالف، جریان متقاطع و کشش مکانیکی دارای فن می باشند. وظیفه اصلی این فن ها فشار دادن هوا به داخل برج خنک کن است. اکثر فن های برج پر سر و صدا هستند. با این حال، فن هایی در بازار هستند که کم سروصداتر فعالیت می کنند. همچنین می توانید به دنبال فن هایی باشید که بادوام بوده و می توانند فشردگی ساعات استفاده از دستگاه را تحمل کنند.

 

جعبه دنده برج خنک کننده

گیربکس های برج خنک کننده برای فن های بزرگ و موتورهای قدرتمند برج خنک کننده مورد نیاز است. آنها به عنوان کاهنده عمل می کنند، که در آن سرعت چرخش را از موتور به طرف فن برج خنک کننده کاهش می دهند.

 

گیربکس های برج خنک کننده نیز به عنوان یک ضرب کننده گشتاور عمل می کنند که موتور را در اندازه خوبی نگه می دارد. آنها همچنین سیستم مکانیکی را مقرون به صرفه تر می کنند. بدون این گیربکس ها، موتور بزرگ و سنگین، گشتاور مورد نیاز فن را کنترل می کند. و این بسیار گران خواهد بود.

 

شیر شناور برج خنک کننده مدار باز

شیرهای شناور برج خنک کننده برای حفظ سطح مناسب آب در داخل برج خنک کننده مورد نیاز هستند. آنها سطح آب را تنظیم و کنترل می کنند که می تواند به طول عمر برج خنک کننده کمک کند.

 

این شیرهای شناور نیز نگهداری کمی دارند. معمولاً کیت کامل شیرهای شناور شامل بازوی شناور، شیر و شناور است.

توجه:

نصب تنظیم شیر شناور نیاز به آزمون و خطا دارد که در آن نیاز به تنظیم برای متعادل کردن آب آرایش با برج دارد. به خاطر داشته باشید که در سرریز در زمان بسته شدن پمپ نباید آب هدر رود.

قطره گیر

یکی دیگر از بخش های ضروری لوازم برج خنک کننده، حذف کننده رانش یا قطره‌گیر برج خنک کن است. این قسمت قطرات بزرگ آب را از جریان هوای خروجی برج خنک کننده می گیرد. قطرات آب حاوی مواد شیمیایی و مواد معدنی است که بر محیط زیست می تواند تأثیر بگذارد. به همین جهت، حذف کننده های رانش مانع از خروج قطرات آب از برج خنک کننده می شوند. این بخش جهت قطرات آب را تغییر می دهد که در نتیجه بر دیواره های کولینگ تاور برخورد کرده و به آب کلی سیستم خنک کننده باز می گردد. یک قطره گیر کارآمد اتلاف نامطلوب آب مایع را به کمتر از 001/0 درصد نرخ جریان آب در گردش مجدد نگه می دارد.

 

هم اکنون که این لوازم را شناختید، بهتر است یک توضیحات جامع در مورد خود محصول کولینگ تاور نیز ارائه کنیم که در ادامه به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

شروع بخش تحلیلی این مقاله را با این سوال آغاز کنیم که برج خنک کننده چیست؟

برج خنک کننده که در زبان انگلیسی به آن کولینگ تاور Cooling tower گفته می‌شود، یکی از مهمترین تجهیزات صنعتی در صنایع مختلف است. صنایع مختلفی از جمله نیروگاه های تولید برق، پتروشیمی ها، ساختمان ها یا کارخانجات تولید مواد غذایی از این سیستم مبتنی بر فرآیند سرمایش تبخیری استفاده می کنند. برج خنک کننده را منبع تولیدکننده آب خنک در هر صنعتی می دانند، چرا که دمای کاری ماشین‌آلات صنعتی را دائماً ثابت نگه می‌دارد. آب سرد تولید شده توسط این منبع برودتی مجدداً انرژی اضافی تجهیزات را جذب می کند و آن را به هوای اطراف سیستم انتقال می‌دهد. این تجهیز گرمای چیلرها، دیگ ها یا کوره‌ها را می گیرد و استهلاک دستگاه ها را کاهش می دهد. به همین علت است که باید در هنگام خرید دقت لازم را داشته باشید که سیستم مورد نظر پاسخ گوی صنعت شما باشد. در کل می توان گفت کولینگ تاور مدار باز عبارت است از یک سیستم پیشرفته با مکانیزم خنک کنندگی برای سایر سیستم ها و ماشین آلات که گرمای موجود را به آب خنک تبدیل می کند که اصطلاحا به آن سرمایش تبخیری نیز گفته می شود. در این فرآیند ضمن جلوگیری از هدر رفتن آب، با خنک کردن و بازگرداندن آن به چرخه، حجم قابل توجهی از آب صرفه جویی می شود. از این آب در نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و کارخانجات مختلف استفاده می شود. البته این فرآیند تنها کاربرد این نوع آب نبوده و از آن در عملیات خنک سازی توسط چیلرها نیز استفاده می شود.

 

طراحی اجزا مختلف و یا همان لوازم یدکی برج خنک کننده به دانش مهندسی بسیار دقیق و حرفه ای در زمینه‌ها و گرایش‌های مختلف دارد. همچنین تجهیزات پیشرفته ای برای تولید و راه اندازی چنین سیستمی مورد نیاز است. با این حال به دلیل نیاز قطعی صنعتی و غیر صنعتی به این سیستم، به نظر می رسد الزاماتی برای راه اندازی آن وجود داشته باشد.

از ابتدای تاریخچه استفاده از کولینگ تاور تا امروز، تغییرات زیادی در ساختار برج اتفاق افتاده و کارایی آن افزایش یافته است. با پیشرفت صنعت و صنعتی شدن دنیای امروز، برج های خنک کننده نیز پیشرفت های چشمگیری در زمینه طراحی، ساخت و راه اندازی داشته اند. همچنین مهندسان این عرصه نیز با تلاشهای فراوان درصدد توسعه و رفع عیبهای این سیستم‌ها بوده اند و تا جای ممکن انها را به بالاترین سطح کارایی ارتقا داده اند. موضوعی که باعث شده در حال حاضر این محصولات، کیفیت بالایی داشته باشند.

حال برای آشنایی بیشتر با کویلنگ تاورها بهتر است مطالب این صفحه را به صورت کامل بخوانید. این آشنایی برای به دست آوردن دیدگاه جامع از نحوه استفاده از این وسایل، کمک شایانی به ما می کند. در همین راستا یک سری جزئیات ریز در مورد برج خنک کننده مدار باز در ادامه ارائه شده است.

 

نحوه کار برج خنک کننده چگونه است؟

همانطور که بیان شد کاهش دما و دفع حرارت از سیستمهای متصل به برج وظیفه برج خنک کننده است. با بیانی ساده میتوان گفت که آب داغ خروجی از سیستم ها وارد کولینگ تاور شده و دوباره وارد سیستم می شود. در مرحله خنک شدن در مجاورت هوا قرار می گیرد. در نتیجه این تماس، مقداری از آب بخار شده و مقداری دیگر خنک شده و داخل دستگاه بازمی گردد.

طراحی کولینگ تاور مدار باز

برج خنک کننده مدار باز از لحاظ ظاهری به دو حالت مکعب و گرد طراحی می‌شوند . جنس این برج ها معمولا گالوانیزه یا فایبرگلاس هستند. قیمت این دو جنس به دلیل تفاوت در کیفیت متفاوت خواهد بود.

 

برج خنک کننده مدار بسته

نوع دیگر کولینگ تاور مدار بسته است. این نوع از برجها در مقایسه با مدل قبلی تبخیر آب خیلی کمتری دارد. در این سیستم ها با استفاده از نقطه تماس با دستگاه خنک کننده، گرما از طریق آب به برج منتقل می‌شود. در مدل مدار بسته هیچ گونه انتقال جرمی بین سیال فرآیندی و هوا صورت نمی پذیرد. مکانیزم سیستم مدار بسته شبیه دستگاه کندانسور خنک کننده هوا می‌باشد. این برج در اکثر فصلها موجب خنکی هوا می‌شود. این سیستم که به برج خنک کننده خشک نیز معروف است دارای دو قسمت اصلی به نام سیستم هوادهی و کویل فین دار می‌باشد.

 

در داخل برج خنک کننده مدار بسته کوئل به کار رفته است و آب سیستم از درون این کوئل ها عبور کرده و خنک می شود. تنها تفاوت در عملکرد برج خنک کننده مدار بسته نسبت برج خنک کننده معمولی ، جلوگیری از تبخیر و رسوب گرفتن در آب سیستم می باشد، به نحوی که آب سیستم با دلیل عبور از داخل کوئل با هوا در تماس نیست، تبخیر نمی شود ولی در برج خنک کننده مدار بسته همزمان در مدار دیگری آب به روی کوئل ها می ریزد، این آب در مجاورت جریان هوای به وجود آمده به وسیله فن، از روی سطح کوئل ها تبخیر می شود، بنابراین کوئل ها را خنک می کند.

 

راندمان سیستم مداربسته در مقایسه با مدلهای مدار باز کمتر است. غیرتبخیری بودن فرآیند خنک سازی باعث میشود تا راندمانشان کمتر باشد و آبها رفته رفته خنک شوند.کاهش مصرف آب یکی از مهمترین ویژگی های عملکرد برج خنک کننده مداربسته است. و نیاز خاصی به تزریق مداوم آب جبرانی نخواهند داشت.

لازم به ذکر است این سیستم در حالت مدار بسته دارای راندمان حرارتی پایین تری نسبت به برج خنک کننده مدار باز می باشد.مدل مدار بسته توانایی کاهش آب تا دمای مرطوب محیط را ندارد بلکه آب تا نزدیکی دمای خشک محیط کاهش دما پیدا می کند.

  • ۰۲/۰۳/۳۰
  • Er_Fun